Designmodeller i makerspace

De mange Designmodeller

Der er mange designmodeller hvor på du kan arbejde med i dit makerspace, fælles for dem alle er at de forsøger at beskrive de arbejdsprocesser som elever (og lærere) skal igennem når de arbejder med projekter eller processer i forløb. På den måde kan vi ikke sige at den ene er bedre end den anden. I fx Engieering designprocessen er der et punkt, som hedder Forstå udfordringen, et lignende punkt genfindes i FIRE-modellen, hvor det hedder Forstå og i Designcirklen er samme punkt en del af Feltstudierne. Det er egentlig heller ikke det vigtige i at arbejde med en af disse modeller, men det at skabe et fælles sprog for det arbejde og udvikling der gerne skulle ske i arbejde med designmodeller og arbejdet i makerspacet.

En af de allervigtigste pointer omkring arbejde med designmodeller er, at de er et værdigfuldt redskab, som skal hjælpe eleverne med at holde den rette kurs i deres designproces for dermed at kunne frigøre større kreativ energi til at være undersøgende og eksperimenterende. Modellen skal være en rettesnor, men må ikke udvikle sig til at blive modellen for modellens skyld. Og arbejdet med modellerne skal opleves meningsfuldt for eleverne i den designproces, de nu er i gang med.