Design holder til

en smartphone

Introduktion

Eleverne arbejder i håndværk og design med at designe en holder til deres mobiltelefon. Holderen skal de bruge til et forløb i billedkunst om stopmotion. Der stilles derfor nogle meget konkrete krav til deres holder, så de lever op til de funktioner, som de skal bruge dem til.

Krav til holderen:

  • Holderen skal kunne holde deres egen telefon i en position, så kameraet peger hen imod det de skal optage. Vinklen på telefonen har betydning. Det er vigtigt at den ikke peger for meget opad eller nedad. Kameraet bag på telefonen skal også være fri af holderen.

  • Holderen skal kunne klappes sammen eller tages fra hinanden på en måde så den kan komme i skoletasken uden af gå i stykker.

  • Holderen kan laves i 3D print eller i lasercut.

Undervisningen

Eleverne arbejder ud fra modellen FIRE design. Du kan læse mere om modellen her.


Forstå

Eleverne undersøger forskellige måder de kan få deres telefon til at stå på den rigtige måde, så de kan bruge den til stop motion. De går på nettet og finder forskellige typer af holdere og drøfter deres brugbarhed. De undersøger også hvordan man kan arbejde med forskellige typer af hængsler og samlinger.


Idégenereringsfase

Eleverne tegner nogle skitser til deres holder. Fremlægger den i grupper for hinanden og kommer med forbedringer.


Realisering

Så udarbejdes 1:1 prototyper af deres holdere i pap. Modellerne testes. Evt. forbedringer indarbejdes.

Herefter kommer et fagligt loop omkring æstetikken og brugbarheden af deres produkt. Altså at de fx. overvejer ikke at lave alt for skarpe hjørner og små ting som stikker ud på deres ting, så de risikerer at brække af eller hænge fast i noget i skoletasken. Nogle overvejer muligvis at designe noget opbevaring til deres holder fx en æske eller en lille pose.


Så går eleverne i gang med at designe deres holder digitalt i fx. TinkerCAD, Onshape eller Inkscape. Fordi eleverne har lavet deres prototyper i 1:1, så vil de kunne bruge prototypen at måle på, når de designer deres holder på computeren.


Holderen printes eller skæres. Evt. poser og æsker til holderen udarbejdes herefter. Ofte vil man i denne fase have behov for at iterere frem og tilbage og tilpasse designet, så det bliver som man havde planlagt.


Evaluering

Klassen tester nu deres holder i billedkunst i deres stop motion forløb. Næste gang de mødes i håndværk og design reflekteres over deres designs fordele og ulemper. Der diskuteres, hvad der vil gøre anderledes, hvis de skulle lave den igen.


Her kan man evt. overveje at lade eleverne designe holdere til fx. skolens PLC, som elever så kan komme og låne. Her vil evt. nye ændringer i designet kunne indarbejdes.