En anden model er designcirklen, som er en designdesignprocesmodel udviklet af forskere fra CCTD, Aarhus Universitet i samarbejde med FabLab@SCHOOLdk.
Modellen indeholder seks faser:
Beskriver det problemfelt, som man ønsker at arbejde sig ned i.
Her undersøger man sit arbejdsfelt.
Her skabes idéer - mange forskellige idéer.
Her vælges materialer og teknologier, der kan vække prototypen til live.
Der sker løbende valg og fravalg i løbet af designprocessen. Er til stede i hele designprocessen.
Er ligesom også til stede i hele designprocessen, men kommer eksplicit til udtryk, når projektet tages i brug.
Modellen er tænkt cirkulært og iterativt, og i processen går man undervejs både frem og tilbage i modellen i takt med at man finder ud af mere.
Du kan læse mere om modellen i bøgerne:
Lærer under Designprocesser (Dafolo, 2020)
En designtilgang til teknologiforståelse (Dafolo, 2019)
På hjemmesiden for FabLab@SCHOOLdk kan du også læse mere om modellen.