Nudging på din Skole

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb skal eleverne igennem en designproces udvikle forskellige artefakter, som kan anvendes til at “nudge” og påvirke personers adfærd på skolen i forskellige sammenhænge. Nudging kan overordnet defineres som ”et kærligt puf”, der dybest set handler det om at få mennesker til at ændre adfærd. Eleverne skal arbejde med en problemstilling på skolen, hvor de gennem en designproces skal udvikle forslag til løsninger på den givne problemstilling ved brug af nudging. Det kan være at lave bogstaver, symboler eller skilte, der skal adfærdspåvirke eleverne på gangene på skolen, eller stickers som påvirker til at huske at vaske hænder.

I dette forløb indgår folieskæreren som teknologi, men det er også muligt at supplere ved at inddrage andre værktøjer såvel analoge som digitale.

Forløbet er udarbejdet med inspiration fra et forløb fra Tekforsøget. Forløbet findes her: Tekforsøget.dk

Der arbejdes ud fra Fablabs designscirkel.

Rammer og praktiske forhold

Forløbet er planlagt ud fra mellemtrinnet, men kan vinkles til både indskoling eller udskoling.

I forløbet arbejdes med folieskæreren Scan’N Cut, og der arbejdes med materialet skiltefolie. Man kan overveje også at anvende andre materialer som fx. strygestof (som kan stryges på tekstil) og plastikdug til at skære stencils (til at overføre på enten tekstil eller males på. Læs mere om diverse materialer, og hvor de kan købes her: https://phabsalon.dk/cfu/makerspace-on-wheels/folieskaerer/hvilke-materialer/

Læs mere om arbejde med designcirkel på www.makeruniverset.dk. Her kan du også finde inspiration til andre forløb som vil være relevante til arbejde i makerspace.

Forløbet

  1. Designopgaven

Om Nudging

Udfoldelse af designopgaven.

Eleverne præsenteres for en række klip, der viser eksempler på nudging, som kan være første skridt til at aktivere elevernes forforståelse. Se disse forskellige videoer med eleverne, som gerne skulle give et indtryk af åbenlys/synlig nudging vs. Sløret/skjult nudging:

https://youtu.be/wyitl7BkreI (skraldespand)

https://www.youtube.com/watch?v=GlrumfevSYM (tyggegummiproblemet)

Tal med eleverne om:

Hvad er nudging? Hvilke steder er der nudging? Hvorfor er der nudging? Hvornår er nudging synligt? Hvornår er nudging usynligt?

Forløbet og dets tema/ problematik skitseret kort for eleverne.

2. Feltundersøgelse

Eleverne går i grupper på tur, rundt på skolen og finder eksempler på nudging, skilte og logoer. Der tages billeder og eleverne noterer, hvilke steder tegnet/symbolet var. Lad eleverne vurdere, hvordan tegnet/symbolet virkede – godt eller skidt?

Tilbage i klassen diskuteres fælles, det som de har fundet frem til.

3. Idégenerering

Opgave: Hvor er der brug for nudging på skolen?

I denne opgave skal eleverne fælles i klassen finde frem til steder på skolen, hvor der er brug for nudging. De skal argumentere hvorfor. Det kan være, at de ønsker, at der skal være arbejdsro et bestemt sted. Det kan være beskidte wc’er, eller at stolene ikke bliver sat på plads eller sortering af affald – der er mange problemstillinger, og eleverne kan med fordel inddrages i valg af en eller flere problemstillinger, som de arbejder med.Så skal de fremsøge eksempler på forskellige symboler, som kan bruges på stedet til at nudge.

Gennem fælles idégenering arbejdes med at åbne op for, hvor de vil kunne arbejdes med nudging på skolen.

Eleverne arbejder herefter i grupperne fra tidligere med at udvælge en problemstilling, som de vil arbejde videre med. Vha. fx idéblomsten kan eleverne arbejde med at præcisere og forfine arbejdet med deres problemstilling.

  1. Præsentere Ideen/pitch ideen for hinanden

  2. Kom med forslag til løsninger, vis fx nogle af de symboler/tegn skal bruges.

  3. Vis symbolerne (printet på papir)

  4. Faglige loops

Fagligt Loop A - Lær at bruge folieskæreren

For at eleverne bliver klædt på til at arbejde med designopgaven arbejder de nu med faglige loops, som kan lægges undervejs i forløbet. Det er eksperimenter med små øvelser, hvor eleverne lærer at designe digitalt og at arbejde med folieskæreren.

Øvelserne kunne omhandle:

Øv. 1 Design et personligt skilt til dit skab på skolen

Øv. 2 Tegn en figur og skan den ind på printeren - få den skåret i karton

Øv. 3 Design dit eget logo og få det skåret i skiltefolie

Fagligt loop B - om symboler og Ikoner

Derudover anbefales også at arbejde med med at forstå betydningen af ikoner, symboler og deres virkning. Som lærer kan du blive inspireret af denne video om semiotik. Videoen kan evt. anvendes, hvis der arbejdes med de ældste elever.

https://youtu.be/R7VA95JdbMQ

Fagligt loop: søgning af billeder og symboler

Eleverne skal lære at søge efter lovlige billeder på fx Google eller andre søgemaskiner. De skal lære at kopiere dem og sætte dem ind samt trække dem (formatere dem), så de får en passende størrelse i forhold til kommunikationssituation.

Til læreren:

Læs evt. om ophavsret og søgning her: https://support.google.com/websearch/answer/29508?hl=da&ref_topic=3180360

4. fabrikation

Idéudvikling gennem skitsering og planlægning af hvordan de skal arbejde med deres design. Eleverne skal arbejde iterativt med deres designidé og udvikle et design.

5. argumentation & refleksion

Testperiode: dur der idé eller skal den evt. forbedres? Hvis ikke reflekteres over, hvordan tiltaget kan ændres, tilpasses.

Dette didaktiske design er en remediering af et forløb fra tekforsøget.dk

Der kan skrue op og ned for omfanget af forløbet. Hvis du vil arbejde med yderligere øvelser inden for området, så se mere på forløbet på Tekforsøget. Tekforsøgets forløb om nudging