Engineering

Udgangspunktet for engineering i grundskolens undervisning er den måde, ”rigtige” ingeniører arbejder på. Fokus er på at arbejde på at løse problemer med relation til teknologi. Det handler ikke om, at eleverne skal blive ingeniører. Men de metoder som ingeniøren arbejder ud fra bruges som inspiration for en nytænkende didaktik, hvor lærere tager didaktisk omformede dele af ingeniørverdenen og bringer dem ind i undervisningen.

I et engineeringproblem er udgangspunktet, at eleverne løser en teknologisk problemstilling i en konkret og autentisk kontekst. Til det anvender eleverne naturfaglig viden både i processen og til afslutningsvis at forklare deres løsning. Engineering er dermed et bud på en metode til at træne elevernes naturfaglige kompetencer (undersøgelse, modellering, perspektivering, kommunikation).

Overordnet set stilles nogle overordnede krav til undervisningen med enginieering, som er skitserede herunder.

Processerne:

  • Tager udgangspunkt i problemer eller udfordringer.

  • Er organiseret i tværfaglige projektgrupper.

  • Inddrager relevante teknologier.

  • Er løsnings- og/eller produktorienterede.

  • Inddrager innovative designprocesser og fremstiller en eller flere prototyper, som gradvist forbed- res.

  • Er målrettede, processtyrede og ofte iterative i forsøget på at finde en tilfredsstillende løsning.

  • Inddrager naturvidenskabelig viden, matematik og IT, når det er relevant.

  • Er underlagt tidsmæssige, økonomiske, miljømæssige, etiske og andre begrænsninger, der kan formuleres som specifikationer, som løsningen skal overholde.

Engineering Design Processen (EDP)

I engineeringundervisningen arbejdes ud fra denne designmodel, som er organiseret omkring syv delprocesser,vsom kaldes for Engineering Design Processen (EDP), som er vist herover. Modellen begynder til venstre, og arbejder sig mod højre.

Forstå udfordringen - læreren præsenterer udfordringen. Gennem dialog og samtale bliver elever og lærer enig om mål og rammer for projektet. Hver gruppe beskriver udfordringen med egne ord.

Undersøge - eleverne kortlægger deres relevante viden og indkredser hvilken viden de har brug for. Efterfølgende skaffer de dog den viden.

Få idéer - eleverne udvikler idéer til at løse udfordringen

Konkretisere - eleverne laver skitser og planlægger der videre arbejde.

Konstruere - Eleverne finder materialer og udarbejder en prototype, som både kan være et fysisk produkt, men også kan være digital fx. en algoritme eller andet.

Forbedre - Eleverne tester prototypen ved naturfaglige undersøgelser og forbedrer den, måske i flere omgange (iterationer), for at komme tættere på at løse udfordringen.

Præsentere - Grupperne præsenterer deres løsning og forklarer deres proces og hvad de har lært.

Læs mere om Engineering

Hjemmeside om Engineering i Folkeskolen

E- Bog om engineering i skolen - den korte udgave (gratis)

E- Bog om Engineering i skolen - den fulde udgave (gratis)