Dekorativ kunst i PLC

introduktion

I denne opgave arbejder elever med at designe walstickers til vægge, gulve og evt. vinduer i PLC. Wallstickerne designes på Computere fx i programmet Inkscape for herefter at blive skåret på folieskæreren. Læs mere om brug af folieskæreren på MakerspaceOnWheels.dk og på undersiden om folieskæreren.

Igennem øvelsen kommer eleverne igennem hele FabLABs designcirkel, og prøver at arbejde med prototyper. Desuden skal de forholde sig til en målgruppe, der er de elever og voksne som bruger PLC i hverdagen. Valget af PLC er eksemplarisk og man kan sagtens tænker i at lave et forløb med udgangspunkt i andre rum steder.

Forløbet vil med fordel kunne lægges i billedkunst eller håndværk og design fra mellemtrinnet og opefter.

Beskrivelse af undervisningen

Designmodel

Der arbejdes ud fra FabLABs Designcirkel.

Designopgave:

I skal designe dekorative udsmykninger med diverse wallstickers til skolens PLC, så stedet bliver mere inspirerende, fantasifuldt og mere kommer til at afspejle et læringscenter.

Feltstudie i PLC

Med i klassen er en repræsentant for skolens PLC, som undervejs repræsenterer de voksnes tanker om PLC’et.

Klassen går først på opdagelse som detektiver i PLC’et. Gennem vandringen skal eleverne opleve deres PLC med alle sanser, men med særlig fokus på det visuelle.

Det er en god idé at aktiviteten i begyndelsen er lærerstyret for at spore elevernes tanker ind på at se med sanserne.


  • Hvordan ser PLC’et ud?

  • Hvilke farver, mønstre, materialer er tingene gjort af?

  • Hvad kommer man til at tænke på? Hvad synes vi om det?

  • HVad ser, hører, føler og tænker , siger og gør elever og voksne, når de kommer ned i PLC?


Herefter går eleverne i grupper. De nedskriver det de oplever, tager billeder af gode steder at dekorere. Tilbage i klassen ophænges billeder og vigtige nøgleord noteres og hænges tydeligt op på væggen.

Med denne model vil eleverne kunne sætte sig i brugerens sted og forestille sig, hvad de vil synes om og ikke synes om. På den måde vil der blive en større chance for at skabe noget, som har ægte værdi for dem som bruger rummet.

Idégenerering

Klassen inddeles i grupper, som alle går i gang med at få idéer til emner til wallstickerne. Der tales om hvad der skal udsmykkes. Vægge, glaspartier, gulve, møbler.


Fælles i klassen og sammen med PLC medarbejderen udvikles idéerne for til sidst at vælge fælles emne. Forskellige idéer til vinkler på emnet. Herefter udarbejdes de første skitser i grupper. Skitserne fremlægges for klassen og forbedres.

I denne fase kan de være godt med nogle øvelser, som åbner op for anderledes tanker hos eleverne.

Fabrikation

Grupperne tildeles nogle områder i PLC’et, som de får ansvaret for at lave wallstickers til.


Derefter udarbejdes 1:1 skitser i karton, som ophænges med tape eller abesnot nede i PLC.

Grupperne diskuterer forbedringer og ændringer i design.


Herefter indarbejdes disse i nye skitser. Eleverne overfører nu deres design digitalt til fx. værktøjet Inkscape. Derefter skæres i skiltefolie på folieskæreren.


Bemærk at hvis skiltefolien opsættes på glas, så anbefales at bruge selvklæbende folie uden lim, som nemt kan fjernes og genbruges. Limen fra skiltefolie kan skade overfladen på særligt nye højisolerede ruder, der kan gå i stykker, når limen hærder op.

Argumentation og Refleksion

Undervejs i processen diskuterer klassen løbende deres designs tager sig ud i rummet og der rettes løbende til. Efter den endelige ophængning i PLC’et afsluttes projektet med et brag, hvor evt. skoleleder, forældre og evt. andre klasser deltager.